10 правил з досвіду

10 простих правил бізнес-презентації


Представлємо вам 10 порад. Вони засновані на спостереженнях за презентаціями випускників бізнес-школи IMD (за програмою MBA) своїх ідей реальним венчурним компаніям у Кремнієвій долині. Більшість цих зустрічей закінчилися успішно.

1. Пам'ятайте: це НЕ корпоративна презентація. 
Часу в обріз, і, якщо ви не завоюєте увагу аудиторії першими трьома слайдами, вони тут же полізуть в свій iPhone перевіряти повідомлення Twitter.

2. Відразу переходьте до справи. 
Що робить ваш продукт? Що вам необхідно в плані фінансування? Чому це може бути цікаво? Крім продукту потрібно презентувати і його потенційні можливості. Вони повинні бути ясно окресленими вже до третього слайда. Може бути, не в докладних деталях, але в загальному сенсі. Поясніть їм, чому зараз не варто відволікатися на Twitter. Всі 13 років, що я спостерігав виступи в Кремнієвій долині, мене завжди вражало наступне: грунтуючись на прекрасній візуальній презентації, досвідчені інвестори дізнавалися про компанії за п'ять хвилин більше, ніж підприємці розповідали усно. Як? Вони брали зрозумілі, недвозначні факти, які представляв їм підприємець, і порівнювали їх з тисячами інших стартапів. Презентація знайомих і зрозумілих образів призводить до прекрасних результатів.

3. Розкажіть історію. 
Причому розкажіть її так, щоб вона сподобалася і вам, і слухачам. Для цього треба трохи знати про людей в залі, їх досвід, що вони люблять, що не люблять, у що вони вкладали гроші раніше і які будуть перші три питання. Невеликого зусилля та інтернету досить, щоб дізнатися все необхідне. В іншому випадку це лише продемонструє відсутність поваги до ваших потенційних партнерів.

4. Презентація - це не змагання. 
Ви будете відчувати стрес, інвестори можуть бути грубими, але все це заради чіткого розуміння фактів, а якщо ви не володієте здатністю донести ці факти, інвестори будуть задавати питання знову і знову, і в кінцевому рахунку рівень стресу і напруги буде зростати. У інвесторів, як правило, не має на меті принизити вас - їм просто потрібно знати, чи варта ця історія того, щоб переказувати її своїм партнерам, і вона може виправдати їхні фінансові вкладення.

5. Будьте впевнені в собі, але обережні і підготовлені. 
Добре відомо, що підприємці часто занадто самовпевнені й виразно сліпі щодо недоліків своїх ідей. З іншого боку, доведено, що здатність випромінювати впевненість під час презентації стартапу життєво необхідна і здатна залучити кошти.

6. Відкривайте протиріччя. 
Думаючи про майбутнє своєї ідеї, наприклад про те, що з нею буде через три роки, розберіть схему у зворотному хронологічному порядку. Якщо ви хочете чогось досягти через три роки, що може (або повинно) трапитися за цей період? Включіть ці роздуми в історію, яку ви продаєте інвесторам. Їм необхідно знати, як ви малюєте дорогу до прибутку і/або ліквідності.

7. Не будьте занадто багатослівні і описові. 
Цей пункт грунтується на пункті №1. Показуйте і ваше пристрасне бажання реалізувати ідею, і розуміння того, як саме вона буде реалізовуватися.

8. Презентуйте велику думку. 
Так, всі радять вам говорити «наші цифри попередні... не будемо замахуватися...», але, якщо те, що ви пропонуєте, дійсно радикально, говоріть про це голосно і сміливо. Залишайтеся в рамках реальності, але в той же час дайте інвестору помріяти про великі можливості.

9. Нехай все буде просто. 
Особливо це стосується плану по втіленню ідеї в життя. Головне - сконцентруватися на суті. Складність викладу включить над екраном презентації червоний сигнал тривоги. Множинні продуктові напрямки, складні структури прав власності, багаторівнева цінова політика (а ви поки не знаєте, чи знайдеться покупець взагалі), плани розвитку про сім фаз, неясний розподіл обов'язків - все це необхідно прибрати з презентації, так само як і з бізнес-плану.

10. Відповідайте на питання. 
Коли у слухачів виникає питання - перервіться. На секунду забудьте про історію, яку розповідаєте. Вислухайте, переконайтеся, що зрозуміли питання, і потім відповідайте. І відповідайте чітко, по суті, чесно, і на те питання, що ви почули, а не на те, на яке потрібно відповісти. Іноді можна сказати і так: «Я не знаю, але ми трохи пізніше до цього повернемося».

Я попросив Алекса Фрайса, досвідченого бізнесмена з Кремнієвої долини, назвати три найбільш жахливих презентації для інвесторів, які йому довелося побачити. Він назвав такі:
1) презентація запального генерального директора, яка закінчилась словесною суперечкою з інвестором (підприємець у подібних суперечках завжди програє - див. пункт №4).
2) демонстраційні матеріали не працювали, завжди перевіряйте і ще раз перевіряйте свої матеріали, а якщо не впевнені, що все спрацює, не використовуйте їх - див. пункт №5).
3) бізнесмени заблукали і запізнилися на зустріч на 40 хвилин. На презентацію і питання залишилося лише 20 хвилин (ні, їх не запросили на повторну зустріч, і, напевно, зрозуміло чому).

Нічого з перерахованого вище зовсім не вимагає неабиякого розуму. Випускники програми EMBA мають одну спробу. Деякі з них справляються. Деякі з тих, хто впорався, укладають вигідну угоду. Якщо ви підприємець і подальше життя вашого дітища залежить від вашої наступної презентації, поставтеся уважно до цих пунктів і гарненько підготуйтеся до виступу.

Автор - Джим Пулкарно, виконавчий директор бізнес-школи IMD, член викладацького складу (програма EMBA).
Джерело інформації: http://www.forbes.ru/svoi-biznes-opinion/finansirovanie/58706-10-prostyh-pravil-biznes-prezentatsii

Немає коментарів:

Дописати коментар